Leos sida

Välkommen till min värld!

Uppfostran

Kategori: Allmänt

Mamma har en liten bok som heter "Mor och barn - kort handledning för blivande mödrar och mödrar" som hennes mormor köpte 1937. Där står bland annat följande:

Uppfostran kan knappast börja för tidigt. Redan små späda barn böra vänjas vid regelbundenhet och ordning. Tag ej upp spädbarnet vid minsta skrik. De små bliva förvånande lätt vanemänniskor, som kunna tillägna sig ovanor. Lyckligtvis kunna de i stället få goda vanor, om de uppfostras härtill. När barnen bliva litet större är den viktigaste uppfostringsregeln att lära dem lydnad.

Alltså, ska jag lyda mamma och pappa? Låter ju helt absurt. De har ju gjort precis som jag har velat hela tiden sen jag föddes. De kan väl fortsätta med det tycker jag.

Kommentarer

  • Johanna säger:

    Gud vad häftigt med en sådan gammal bok. Den måste du vara rädd om!!!

    2008-09-18 | 18:33:22
    Bloggadress: http://johannaagnes.blogg.se/

Kommentera inlägget här: