Leos sida

Välkommen till min värld!

Bildkavalkad

Kategori: Utflykter

Första veckan som hela familjen var ledig åkte vi ner till Uppsala och Stockholm. Vi hade två mål; att åka ut i Stockholms skärgård med min fasters segelbåt (mamma och pappa fick det som bröllopspresent förra sommaren) och att hälsa på "Malonen" (Malou) och hennes familj i Uppsala. På vägen hem stannade vi i Järnäsklubb hos mormor och morfar.



Jag och Malou tvättar fyrhjulingen som vi sen turades om att åka på.


Besök i Uppsala domkyrka där jag ställde många frågor, bland annat: Dog Jesus för länge länge sen? Varför det? Är vi människor? Bor vi i rymden?


Vi hann även med att besöka Pelle Svanslös hus där man kunde leka och busa med bland andra Maja Gräddnos och Gullan. Maja Gräddnos målade mig så här fint! Mamma hann även med ett besök på IKEA och betalade inträdet på 1000kr (hon säger så därför att det aldrig har hänt att hon handlar under 1000kr när hon är där...) Hon lärde även mig att: Det blåa huset med gula bokstäver är jäääääättebra!


Sen bar det ut på havet. Och vilket väder vi hade! Första övernattningen gjordes i en naturhamn på Träskö-Storö


Fick prova på att styra båten också.


Här sitter jag på en kanon i Sandhamn där den andra övernattningen skedde.


Hela familjen på en bild för en gångs skull.


Här är vi uppe i ett torn på Lökholmen.


När vi sen kom tillbaka till fastlandet besökte vi Naturhistoriska museet där jag fick se ett stort skelett från en Tyrannosaurus. Coooolt tyckte jag att det var!


I Uppsala finns ett ånglok, Lännakatten, som man får åka. Och det gjorde vi såklart! Jättespännande var det! Lite tokigt blev det dock då vi kom i sista minuten innan avfärd och mamma hade inga kontanter för att betala biljetten. Hon trodde att de kunde ta kort men icke. Så vi fick åka gratis.

I Järnäsklubb myste vi en vecka ungefär. Vädret var växlande så de bra dagarna fick vi ta vara på.


Vi la ut nät och fick faktiskt mycket fisk. Här blev det fem abborrar och en "musik" (sik).
Just nu är jag i Granbergsträsk hos farmor och farfar och har så roligt att jag knappt har tid att säga godnatt. "Jag är upptagen nu, mamma. Hejdå."

Kommentarer

  • margareta ferm farmor säger:

    Hej! Vilken händelserik sommar du har haft. Du har varit runt hela sverige. Seglat på de blå haven, badat i hav och insjö, träffat alla kusiner och tremeningar, fiskat, sett dinosarier, åkt tåg och sett älgbajs på höga berget. Och styrt en stor segelbåt mitt i allt ihop.



    Vi ses :) Kram /farmor

    2012-08-10 | 09:09:30
  • Jacob L AKA Dasky säger:

    ÅHHHHHHH FYRHJULING! :DDD jAG VILL OSKSÅ ÅKA D:

    2012-08-17 | 12:13:21

Kommentera inlägget här: