Leos sida

Välkommen till min värld!

Mina namn

Kategori: Allmänt

Vet inte om ni vet varför jag fick mina fina namn. Här kommer en förklaring och betydelsen av namnen.

PER: är en nordisk kortform av Petrus som är en latinsk form av det grekiska namnet Petros. Petros är i sin tur en översättning av det arameiska namnet Kefas som betyder klippa. Annan urpsrungstolkning är fornnordiska för viktig person eller hövding. Min morfar, och många i hans släkt, heter också Per.

LEO: är ett latinskt mansnamn som funnits från 400-talet och betyder lejon. Även 13 påvar har burit namnet. Mamma och pappa bestämde sig för namnet på BB då de såg att jag var så hårig och hade en fin kalufs, precis som ett lejon.

NAPOLEON: Den mest kände är Napoleon Bonaparte, fransk militär och politiker. Han var general och förste konsul men även fransmännens kejsare. Han är av somliga ansedd som historiens störste fältherre och ligger begravd i Hôtel des Invalides i Paris. Min farfar heter också Napoleon i andranamn.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: